Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. juli 2010

Baltisk Mosaikguldsmed (Aeshna serrata) fra 2006 i DK ?

Jeg har været i Hanvejle søndag og set Aeshna serrata. Spændende, en art jeg endnu havde til gode at se. Her en lille reportage samt tanker om artens ankomst til Danmark.

Her er arten på F&N:

www.fugleognatur.dk/artintro...

Hanvejle er en stor sø mellem større og der er meget rørskov. Jeg anvendte gangbroen oppe ved søens nordøstlige ende. Der var mange besøgende på gangbroen, også andre med kamera der kendte lidt til guldsmede. Men de fleste besøgende var fugleinteresserede og andre der nød en søndagstur ude i naturen.

Jeg ankom kl. ti og tog afsted igen kvart over fem, og jeg antager jeg så 30 individer. Et minut efter ankomst sås fra gangbroen mellem sivene to hanner flyvende. Jeg synes det var tydeligt store mosaikguldsmede, og måden de fløj på forstærkede straks overbevisningen om at dette var Baltisk Mosaikguldsmed. Det havde været noget skyet i Jylland pga. en front der trak ned lørdag fra nord, men der var mere eller mindre konstant sol fra da jeg ankom kl. ti.

Frem til middag observerede jeg hanner og hunner flyve ret vedvarende over sivene, naturligvis mest hanner. Når to eller flere hanner mødtes i luften, antastede de hinanden med kraftige og store bevægelser i luften, og jagtede ofte hinanden væk fra mødestedet.

Jeg fotograferede en han her flyvende over sivene (Alle billederne er taget med 300/2.8 IS objektiv på Canon 5D med 2x konverter imellem):

flic.kr/p/8mDkbn

Næste billede viser hunnens karakteristiske gule tegning på siden af bagkroppen.

flic.kr/p/8mDigc

Over middag blæste det noget op, og lagde måske en dæmper på antallet af mosaikguldsmede i luften over rørskoven. Hanner sås patruljere i små vige i rørskovens ydre ud mod det åbne vand. En han kunne ses flyve frem og tilbage i en højde på et-to meter over vandet.

Her en han i flugt op mod vinden hvor den absolutte fart er lav. Guldsmeden nærmest dansede op mod vinden. Flyvning tilbage i medvind blev foretaget meget hurtigere.

flic.kr/p/8mDAAK

Jeg synes det er ganske svært at fotografere guldsmede i luften med 600 mm brændvidde på kameraet, men det kan sommetider lykkes med lidt held.

Senere på dagen begyndte nogle af hanner som patruljerede eller kom flyvende over rørskoven, at dykke ned ikke langt fra fugleskjulet, hvor de kan sidde i solen uden vind. Jeg så det flere gange og fik også et par billeder af en han der sad med siv mellem kameraet og guldsmeden.

Pillerne i gangbroen er mere eller mindre lodrette og fine sidderpladser for en stor mosaikguldsmed, når solen begynder at få lidt vinkel hen på eftermiddagen. Nede på pillerne er det også muligt for guldsmeden at finde læ (altså god varme). En han landede, jeg skød et billede, kameraet reagerede ikke på næste aftryk på kameraet og skulle nu have skiftet batteri. Af med rygsæk og skifte batteri, og jeg tog nu et billede i samme splitsekund som guldsmeden fløj op igen. Heldigvis var det ene billede fra før den fløj:

flic.kr/p/8mGu4m

Brun Mosaikguldsmed (Aeshna grandis):

Ved gangbroens sider med åbent vand sås nærmest hele dagen hunner af Brun Mosaikguldsmed igang med æglægning. De brugte oceaner af til på hvile siddende på oftest siv. De var ganske godmodige og fløj også gerne langs gangbroen forbi publikum og fotografen. Jeg fik vist en del af de mange besøgende hvordan hunnen fløj rundt og lagde æg i planterne. Brun M. hanner sås sjældent, jeg så vist en enkelt i randen af rørskoven. Det kunne tænkes at Baltisk Mosaikguldsmed fortrænger hannerne af Brun Mosaikguldsmed, så disse må jage bytte andet steds. Ikke desto mindre sås hunnerne altså lægge æg med stor aktivitet ved gangbroerne. Ingen han (Brun M.) sås patruljere ved disse små åbninger i rørskoven.

De må danne parringshjul andet sted.

Hedelibeller og Almindelig Vandnymfe blev desuden set på stedet.

.........

Aeshna serrata i DK.

.........

Så vidt jeg ved er første fund af A. serrata i 2006. Population på Hanvejle er eneste dokumenterede og den blev konstateret i 2009. Både i 2009 og 2010 ses mange individer.

Er det muligt at den døde hun der i 2006 blev fisket op af vandet med en paraply, er en tilflyver østfra som har været med til at skabe populationen der ses flyve nu ? Det mener jeg helt bestemt er muligt, i det mindste så længe at andre observationer af arten i Danmark (uden for F&N) ikke skulle dukke op. Hvis æg blev lagt for første gang i 2006, må det betyde at A. serrata på stedet har udvist 3 og 4-årigt cyclus ved at flyve i 2009 og 2010. Dette lyder ganske sandsynligt. Æggene der lægges af hunner om sommeren overvintrer og klægges om foråret. Larven vil da have godt to eller tre år til at vokse i.

2006 bragte også nyopdagelse af Lille Blåpil (Orthetrum coerulescens) samt to observationer af omstrejfende hanner af Sydlig Mosaikguldsmed (Aeshna affinis). Det er klart at der har været træk af en del arter i 2006 som har giver observationer i Danmark. Adrian Parr, en guldsmedeekspert jeg mødte til guldsmedekonferencen i Portugal i år, mente at vi kunne kalde 2006 "a magic year for dragonflies in Northwestern Europe". I England blev der observeret tilsvarende overraskende ændringer i faunaen.

Er der anden forklaring på Baltisk Mosaikguldsmeds ankommen til Danmark ?

mvh Erland

De senest indberettede arter i Naturbasen: