Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. oktober 2017

Blomstertægen Atractotomus parvulus Reuter 1878 ny for Danmark

Efter at have fundet en blomstertæge, som viste sig at være Alloeotomus germanicus, i et fyrretræ ved Dybbølsbro den 16. august, besøgte jeg træet igen den 21. august for at finde flere eksemplarer. Det lykkedes at finde både han og hun af den art, men der røg også en lille, mørk blomstertæge af slægten Atractotomus i bakken en hun med de noget fortykkede 2. antenneled (A2).

Der er/var to arter i slægten i Danmark. Den ganske almindelige A. mali findes primært på hvidtjørn og æble og kunne hurtigt udelukkes på mere trekantet 1. antenneled (A1) og en størrelse på mindst 3,0 mm. Dyret fra Dybbølsbro målte jeg til 2,65 mm.

Den ligeledes almindelige og udbredte A. magnicornis lever på nåletræ, især rødgran, hvidgran og ædelgran og sjældnere på andre nåletræer, incl. fyr.

A. Parvulus er en forventelig ny art for Danmark, da den findes i Central- og Vesteuropa op til Tyskland samt i Sverige, hvor den på Gotland er almindelig på fyr fra ultimo juli til primo september. I Norge blev en enkelt hun fundet som ny art for Norge i august 2007 jf. denne artikel, hvor der er en nøgle til bestemmelse af de norske Atractotomus:

www.entomologi.no...NJE-vol56-nr1-Staverlokk.pdf

Værtstræet, størrelsen samt det marginalt kortere A2 i forhold til magnicornis pegede i retning af parvulus, og jeg sendte billeder til Lars Skipper, som var så venlig at hjælpe, bl.a. med henvisning til ovennævnte artikel, og han foreslog, at jeg kunne kontakte forfatterne til artiklen.

Jeg kontaktede derfor Carl-Cedric Coulianos, som er medforfatter og manden, der har styr på tægerne i Sverige, og sendte ham billeder og oplysninger. Han skrev bl.a. følgende tilbage:

Det var ett trevligt taege-fynd du gjort. För visst är det Atractotomus parvulus, en hona. Det framgår tydligt av dina bilder och uppgiften om kroppsstorlek. Arten hör ju till den som Lars Skipper i Danmarks blomstertaeger anger som potentiella danskar. I Sverige är den vanlig på Gotland och funnen även på Öland (1 fynd 1995) och Uppland (4 fynd 1971-80). Där är den funnen på Pinus sylvestris men utomlands (bl.a. Holland och Tyskland) även på Pinus mugo och andra Pinus-arter.

Lars Skipper opretter arten ved lejlighed på allearter.dk i forlængelse heraf. Det var en dejlig besked at få! Dermed er det nu tre nye tæger for landet, der er dukket op tæt på min nye arbejdsplads på bare to måneder! Jeg glæder mig allerede til 2018.

Vh Poul



Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: