Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. august 2017

Sorthvepsen Platygaster phragmitiphila ny for Danmark - og Europa!

Det var i maj (2017), og det var i Kolding. På en stribe jord mellem en håndfuld villaer og en bypark stod en lille population af tagrør. Jeg tjekkede dem efter for galler, vel vidende at galmyggen Lasioptera arundinis endnu ikke var kendt fra Jylland; arten blev fundet som danmarksny tilbage i 2014 (www.fugleognatur.dk/artintro...

Efter kort tids eftersøgning kunne de karakteristiske svampe-berigede galler konstateres på adskillige sideskud. Jeg hjemtog et par af gallerne med henblik på at blive velsignet med en snyltehveps eller to. Efter en 1½ uges tid summede det livligt i klækkeglasset: imago af både galmyggen samt dens (åh så smukke) snylter Torymus arundinis (www.fugleognatur.dk/artintro...

To uger senere var dramaet overstået og der fremkom ikke flere insekter fra tagrørs-gallerne. Under oprydningen lagde jeg mærke til en spøjs lille mørk hveps med iøjnefaldende lang bagkrop. Jeg fik fotograferet den og lagt en identifikations-forespørgsel op på Hymenopterists Forum med en tydelig skråsikkerhed i ordvalget; Pteromalidae? Eller?

De kompetente folk på siden kunne hurtigt familiebestemme den til at være en sorthveps i familien Platygastridae. Jeg har tidligere stødt på gruppen enkelte gange, da slægten Platygaster udelukkende snylter på galmyg, en gruppe jeg har beskæftiget mig en del med de sidste par år. De eksemplarer jeg har set har dog slet ikke været med så markant og aflang en bagkrop (fx: www.fugleognatur.dk/gallery..., hvilket sikkert har sendt mig i en forkert retning i tilfældet her.

Nå - men disse finurlige små hvepse er - måske i kraft af deres størrelse og ensfarvethed - notorisk understuderede mange steder i verden. Men lige i Danmark har vi faktisk en regulær ekspert: Peter Neerup Buhl. Efter at have undersøgt den enlige hun fra Kolding kunne han konstatere at arten er Platygaster phragmitiphila, en art, som han selv har beskrevet som ny for videnskaben for ca. 10 år siden. Arten er kun kendt fra typelokaliteten i Tyrkiet - og nu fra Kolding i Danmark! Det er jo enormt spændende, og motiverer til at få indsamlet flere galler til klækning henover vinteren, så forståelsen af udbredelse og biologi af denne næsten ukendte art kan blive en smule bedre.

Som en krølle på halen kan nævnes, at der findes en tætbeslægtet Platygaster-art, P. phragmitis (Schrank, 1781), som er pletvis kendt fra Østrig, Tyskland og Frankrig, og også snylter på galmyggen Lasioptera arundinis. De to arter er dog tydeligt forskellige: I forhold til søsterarten P. phragmitis har P. phragmitiphila bl.a. en kortere og smallere bagkrop, og brystet er mere aflangt.

Forhåbentligt vil vinterens galle-eskapader afklare om P. phragmitiphila var en enkelt svale eller om den kan genfindes, og om søsterarten P. phragmitis også flyver under radaren her i kongeriget Danmark.


Foto: Simon Haarder

De senest indberettede arter i Naturbasen: