Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. august 2017

Blomstertægen Alloeotomus germanicus Wagner 1939 ny for Danmark

Den 16. august flyttede min arbejdsplads til det nye trafiktårn ved Dybbølsbro, og jeg mødte i god tid for ikke at fare vild på den første dag. Der var dog lige tid til at afsøge de omliggende ruderater efter interessante smådyr. Det mest interessante var tre rødlige blomstertæger, jeg rystede ned fra et fyrretræ, der, som det eneste i en række, står på den tilgængelige side af indhegningen mod rangérterrænet.

Jeg fandt hurtigt frem til, at tægerne tilhørte slægten Alloeotomus, som fortrinsvis lever på fyr, men havde ingen erfaring med den. I Danmark kendes (kendtes) kun A. gothicus, der, som en af de seneste arter i DK, begynder at flyve i august/september og forekommer spredt i hele DK, undtagen nord for Limfjorden. En af de mest forventelige nye arter i DK er (var) imidlertid A. germanicus, der kendes fra Sverige og Tyskland - samt næsten alle andre lande omkring os.

De to arter ligner hinanden rigtig meget, men jeg bildte mig ind, at mine dyr, hvoraf jeg havde taget en han og en hun med hjem til nærmere undersøgelse, afveg lidt fra A. gothicus, så jeg sendte en mail til Lars Skipper for at høre nærmere om forskellen på de to arter. Han skrev tilbage, at de to arter skulle være lette at kende fra hinanden på behåringen. A. gothicus er forsynet med lange, oprette grå hår på oversiden, hvorimod A. germanicus er næsten nøgen for hunnens vedkommende og kort tilliggende håret hos hannen. I Danmarks Fauna, bind 81 står yderligere kendetegn, bl.a. vedrørende behåringen på 2. antenneled hos hunnen samt behåringen på bagtibia, som er kortere hos A. germanicus.

De hjemtagne dyr måtte frem og fotograferes, og jeg kunne til min glæde konstatere, at alle kendetegn passede fint. Billederne blev sendt til Lars, som efter nogle dage fik tid til at svare. Han synes ikke, der er meget at være i tvivl om og lykønskede med, at Alloeotomus germanicus nu kan krydses af som dansk art.

Ved efterfølgende besøg på stedet har jeg hver gang set 1-3 hanner, men ikke flere hunner. Billedet her viser en han fra 21. august 2017.

Mvh Poul



Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: