Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. februar 2017

Ctenolepisma longicaudata - ny eller gammel sølvfisk for Danmark?

For et par dage siden startede jeg en gættetråd her på Fugle og Natur med et nærbillede af et sølvkræ (som jeg i første omgang havde bestemt til stort) der var blevet fundet i opgangen her hvor jeg bor på Nørrebro. www.fugleognatur.dk...show_message Den ledte videre til en tråd med en forespørgsel omkring sølvfisken Ctenolepisma longicaudata, der åbenbart er ved at udvikle sig til et problemdyr i Norge. Den blev fundet i Sverige i 1994, men er sjovt nok ikke registreret fra Danmark. Stig Madsen påpegede også at ”mit” dyr rent faktisk lignede Ctenolepisma. Det førte så alt sammen til, at jeg gav mig til at grave lidt i litteraturen, hvor jeg fandt en glimrende lille svensk artikel om kræet –

Thomas Pape & Urban Wahlstedt (2002):

En silverborstsvans nyinförd till Sverige (Thysanura: Lepismatidae). Entomologisk Tidsskrift 123 (3): 149-151

Ifølge bestemmelsesnøglen til denne artikel, er C. longicaudata ikke spor svær at kende fra vores hjemlige store sølvkræ Thermobia domestica. De har begge rækker af børsteknipper på bagkroppen, men hvor Thermobia har 2 rækker på hver side, har Ctenolepisma 3. (Ctenolepisma skal desuden være mere ensfarvet mørk eller sølvgrå på oversiden, mens Thermobia er tydeligt lys med mørke pletter. Ctenolepisma har også længere og mere kraftigt udviklede børster omkring munden – heraf det norske navn skjeggkræ - skægdyr).

Uheldigvis havde jeg smidt mit dyr i papirkurven, men efter lidt roderi lykkedes det faktisk at finde det igen, og selvom det efterhånden ikke var i særlig god stand, var det tydeligt, at dyret rent faktisk havde tre børsterækker på bagkroppen. Et kig på nogle gamle billeder af et ”stort sølvkræ” som jeg tidligere (i 2013) har taget i kælderen hvor jeg bor, viste også et dyr med tre tydelige børsterækker. Så fik jeg tilsendt et billede fra Linda Kjær-Thomsen af et sølvkræ hun havde fundet onsdag aften i forbindelse med en mosbestemmelsesaften i Universitetsparken i København – 3 børsterækker! www.fugleognatur.dk/gallery...

Kigger man så på billederne af stort sølvkræ her på F&N er det ikke umiddelbart til at se, hvor mange børsterækker dyrene har, men de ligner alle sammen mere Ctenolepisma end de ligner Thermobia.

Jeg vover derfor at påstå, at Ctenolepisma for længst har indfundet sig i Danmark, og at alle de store sølvkræ, der er indrapporteret til F&N rent faktisk er Ctenolepisma. Under alle omstændigheder er det værd at kigge nærmere efter, næste gang man finder et sølvkræ.



Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: