Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. december 2013

I Svampenes Rige - en anmeldelse

Mundlam. Det er noget, jeg sjældent bliver, men efter at have læst Jens H. Petersens nye bog ”I Svampenes Rige” ved jeg faktisk ikke helt, hvordan jeg skal begynde, og hvad jeg egentlig skal sige. Så lad mig begynde med en redegørelse for læseprocessen: Den blev indledt dagen efter en julefrokost, hvor jeg egentlig havde planlagt at sove lidt ekstra. Men pludselig var der gået et par timer, og jeg var kommet til sidste side (265) uden ophold. Forpustet, overvældet og klar til en tur i felten for at se noget af alt det, jeg hidtil er gået glip af.

Jeg er nemlig gået glip af rigtig meget. For mere end 20 år siden oplevede jeg Jens H. Petersen, som er en af verdens førende mykologer, på universitetet. Allerede dengang kunne man godt mærke, at han havde noget stort på hjerte. Med sit ekstraordinære tekniske og formidlingsmæssige talent formåede han at gøre mange studerende interesserede i krapylerne, men jeg blev desværre aldrig en del af ”klubben”. På det tidspunkt var jeg zoolog, end of story, og det syntes aldeles uoverskueligt at begynde helt fra bunden med så stor en taksonomisk gruppe som svampene. De har jo for pokker deres eget rige! Og mykologerne var så superseje, at man alligevel altid ville være på baghjul…

Men hvis denne bog havde fandtes i begyndelsen af 90’erne, havde sagen stillet sig helt anderledes. For mage til introduktion til svampene findes intet sted i verden, det er jeg sikker på! En introduktion, der udmærker sig ved at tage sloganet ”don’t tell it, show it” seriøst. Bogen er disponeret således, at den systematisk bringer os igennem svamperiget med det ene fede foto efter det andet. Sæksvampes sporesække i stor forstørrelse, hængeskåle (wauw!), køller i alskens udførelser afhængigt af svampeklassen, smukke sporefald, rørhatte tæt på, mycelier, ekto- og arbuskulær mykorrhiza, koblingssvampen løbenål samt mug og skimmelsvampe, som er så smukke, at man nægter at tro på, at de kan være sundhedsskadelige.

Jens har selv taget langt hovedparten af de mere end 800 fotos, og de er i en kvalitet, som jeg aldrig har set magen til (- lidt info om udstyret vil blive modtaget med tak!). Da han har været inkarneret Mac-bruger i årtier, har han naturligvis selv layoutet bogen. Resultatet er overordentligt vellykket, let, lyst, farvemættet og eksklusivt. Kombinationen af ekstreme close-ups og smukke artsfotos er grafisk og pædagogisk velgørende – svampenes formrigdom bliver en naturlig konsekvens af de morfologiske tilpasninger, der illustreres vha. de mange mikroskop-fotos.

De første 45 sider er en generel introduktion til svampe og til de centrale begreber. Hyfer, mycelier, formering og frugtlegemer bliver dissekeret, så man spørger sig selv, om det virkelig ikke er sværere? Det er det jo nok, men det er tydeligt, at der er indtænkt mange pædagogiske pointer i denne bog. Man kan ofte opleve, at man i systematiske gennemgange ender med at fordybe sig i detaljer, som ingen kan forholde sig til. Men Jens formår hele tiden at bruge hverdagssvampene som udgangspunkt for et dybere dyk ned i mykologien. Der går således ikke mange sider, uden at man møder mug, kuljordbær, rørhatte, kantareller og fluesvampe. Det føles med andre ord relevant at læse videre! Og blive overrasket over, at svampe æder flybrændstof og coating på kameralinser. Det er nogle hårde banditter.

På de sidste 70 sider går bogen i dybden med svampenes økologi. De tyndeste afsnit her er nok de sidste, der handler om, hvorfor svampe er vigtige. Mens den faglige side af sagen netop er ekstremt velegnet til formidling med fotos, tager historier, hvori mennesker indgår (og hvor svampene betragtes i helikopterperspektiv) ingen skade af lidt regulær historiefortælling. Her synes jeg nok, at det er at være rigeligt nærig at bruge under 35 ord på at perspektivere svampenes rolle som naturens skraldemænd. Omvendt vil jeg dog anerkende, at man sagtens kan læse om svampenes økologiske betydning andre steder. I Svampenes Rige tager udgangspunkt i, at det er kombinationen af aha-oplevelser og genkendelsens glæde - og erkendelsen af, hvor vildt fede og diverse svampe er – der danner grundlaget for enhver interesse. Og her må jeg bare sige: Mission Accomplished. Når jeg drøner i felten i eftermiddag, vil østershattene ikke længere ”bare” være østershatte. De vil være vednedbrydende lamelsvampe uden stok akkurat som den underskønne bredsået muslingesvamp på næste side.

Bogen er i coffee table-format og latterligt billig, 300 kr., og kan købes overalt. Køb en håndfuld som gaver, nu du er i gang – i stedet for endnu en gabende kedelig bog om mad eller slotshaver.

Petersen, J.H, 2013: I Svampenes Rige. 265 pp. Gyldendal, København.


Foto: I Svampenes Rige

De senest indberettede arter i Naturbasen: