Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juni 2017

Gnoriste macra Johannsen 1912 Diptera Mycetophilidae ny for den danske fauna

BEMÆRK: Gnoriste macra er muligvis et synonym til Gnoriste apicalis. Undersøgelse af flere eksemplarer af G. apicalis i samlingen på ZMUC viser karakterer i den ydre gonostylus, der skal svare til G. macra.

I forbindelse med mit igangværende malaisefældeprojekt i Pinseskoven på Amager dukker der med jævne mellemrum spændende arter op, der også tit viser sig at være nye for den danske fauna.

Pinseskoven er en stor, selvsået birkeskov, der siden Vestamager blev inddæmmet i 1940´erne som led i en beskæftigelsesplan, er vokset op på den tørlagte havbund. Da intet i skoven derfor kan være ældre end et godt og vel halvt århundrede, og al fauna har koloniseret den fra det gamle Amager (f.eks. Kongelunden) eller fra Sjælland eller endnu længere væk, viser det noget om potentialet i natur, der får lov til at passe sig selv.

Skoven drives ikke forstmæssigt, og betydelige dele af dens areal ligger urørt hen som urskov med sammenfiltret underskov og væltede træer, der ligger, hvor de faldt. Skovbunden er således rig på dødt ved i alle stadier af forrådnelse.

Målet i 2017 har først og fremmest været at fylde hullerne i den række af indsamlinger, jeg foretog i 2015 og 2016. Fra 6. maj til 18. juni havde jeg malaisefælden i gang uden afbrydelse, og i perioden blev den tømt fire gange. Materialet blev indsamlet i 75% alkohol.

Det mest bemærkelsesværdige fund i den første delperiode fra 6. maj til 20. maj, er Svampemyggen Gnoriste macra. Slægten, der hører til i underfamilien Sciophilinae (tribus Gnoristini), er umiddelbart genkendelig på de stærkt forlængede munddele. Snablen er helt lige og rækker bagud så langt som til midterhofterne. Hos en enkelt art sågar til baghofterne.

I den danske fauna er til dato kun kendt to arter: Gnoriste apicalis og Gnoriste bilineata. Arterne må man vel have lov at betragte som sjældne, så min første reaktion var overraskelse over et så godt fund. Som udgangspunkt gik jeg ud fra, og jeg tog det faktisk for givet, at det måtte dreje sig om Gnoriste apicalis. Men for at gøre bestemmelsesarbejdet grundigt løb jeg den gennem nøglen i A.I. Zaitzevs værk om svampemyggefaunaen i Rusland og tilgrænsende områder. Her endte jeg i parret apicalis/macra, der kan adskilles vha. forskelle i hannens genitalierne. Den ydre gonostylus har en form med to lober, hvor den ene er stor og rundet, og den anden er smal og langstrakt. Det er den smalle lobes form, der er forskellig hos de to arter. Hos apicalis er den udelt, mens den hos macra er todelt. Mit eksemplar havde utvetydigt todelt smal lobe og kunne altså henføres til arten Gnoriste macra.

Gnoriste macra er oprindeligt beskrevet fra den nordamerikanske fauna af O.A. Johannsen, og den er således en af de temmelig mange Svampemyg, der har en holarktisk udbredelse. I 1990 blev en lignende art, Gnoriste mongolica, beskrevet af Plassman & Joost på grundlag af materiale fra Mongoliet. Senere blev samme art dog fundet i Tyskland på øen Rügen. Som sagerne står nu, betragtes de to som samme art, og mongolica er synonymiseret med macra.

Ifølge Fauna Europaea kendes Gnoriste macra fra Tyskland og den centrale del af europæisk Rusland, mens Fungus Gnats Online kun angiver den for Finland. Fungus Gnats Online viser generelt kun udbredelse for Fennoscandien og Danmark og den europæiske del af Rusland.

Artens biologi er ukendt, men kan vel formodes i et eller andet omfang at være knyttet til svampe. En Gnoriste sp. er klækket fra larve fundet i mos (Hutson & al.). Formentlig er arterne i slægten underrapporterede pga. skjult levevis eller pga. dæmrings-/skumrings-/nataktivitet. I dipterasamlingen på Zoologisk Museum er der 34 eksemplarer af Gnoriste apicalis og 5 eksamplarer af G. bilineata.

I forbindelse med udarbejdelsen af den norske Rødliste (2015) er det kun Gnoriste apicalis, der vurderes som moderat truet (EN), mens de øvrige tre norske arter vurderes som hhv. to ikke truede (LC) og en næsten truet (NT).



Litteratur

Fungus Gnats Online sciaroidea.info/

Hutson, A.M., Ackland, D.M. & Kidd, L.N. 1980: Mycetophilidae (Bolitophilinae, Ditomyiinae, Diadocidiinae, Keroplatinae, Sciophilinae and Manotinae) Diptera, Nematocera. Handbooks for the Identification of British Insects. Vol. IX, Part 3.

Johannsen, O.A. 1911: The Fungus Gnats of North America. Part III. Bulletin of the Maine Agricultural Experiment Station, Orono. Vol. 196.

Norsk rødliste for arter www.artsdatabanken.no/Rodliste

Petersen, F.T. & Meier, R. (eds.) 2001: A preliminary list of the Diptera of Denmark. Steenstrupia 26 (2): 119-276.

Plassman, E. & Joost, W. 1990: Eine neue Pilzmiickenart der Gattung Gnoriste MEIGEN (Insecta, Diptera: Mycetophilidae. REICHENBACHIA Staatliches Museum fiir Tierkunde Dresden. Band 28. Nr. 12.

Zaitzev, A.I. 1994: Gribnye komary fauny Rossii i sopredel´nych regionov. Cast´ I.


Foto: Gnoriste macra han

De senest indberettede arter i Naturbasen: