Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. juni 2011

Kranium - hund eller hyæne?

Dette kranium fandt jeg i Negevørkenen i Israel. På stedet fik jeg det bestemt til at stamme fra en ung stribet hyæne, men jeg har siden på grundlag af billedet fra anden side fået det bestemt til tamhund.

Desværre er dette det eneste billede, jeg har. Kraniet virkede ekstremt tungt, kraftigt og solidt.

Jeg har tidligere fundet et kranium af tamhund i tilnærmelsesvist samme størrelse. I sammenligning syntes dette meget kraftigere og mere robust. Jeg anerkender selvfølgelig, at der vel må være betragtelig variation imellem de forskellige hunderacer, ligesom der vel kan være forskel på graden af slitage, men min aldeles uvidenskabelige holdning som ignorant lægmand er ikke desto mindre, at jeg ville være lettere overrasket over, om det skulle være samme art.

Efter at have googlet lidt billeder af hyænekranier tror jeg dog nok alligevel på tamhunden.

Er der nogen her, der tør & vil give deres begrundede besyv med?



Foto: Kristian Stengaard Munkholm

De senest indberettede arter i Naturbasen: