Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juli 2013

Sjældne dagsommerfugle, status?

Der er dagsommerfugle-arter som jeg undrer mig over bliver kaldt sjældne som:

Brun Pletvinge findes på mange lokaliteter i det jyske: www.fugleognatur.dk/artintro...

Jeg synes den skal stå med grøn som relativ sjælden.

Engperlemorsommerfugl er også sjælden?: www.fugleognatur.dk/artintro...

Den burde også stå som relativ sjælden-lokal.

Ensianblåfugl står også som sjælden, den kan optræde talrig der den findes, og det er ikke så få lokaliteter der findes: www.fugleognatur.dk/artintro...

Gråbåndet Bredpande; www.fugleognatur.dk/artintro...

Er relativ sjælden.

Hedepletvinge optræder talrig på de mindst 48 lokaliteter den findes på; www.fugleognatur.dk/artintro...

Og det er ikke alle lokaliteter der er med på fugleognatur.

Kommabredpande; www.fugleognatur.dk/artintro...

Kommabredpande findes en del steder i det jyske? Har selv set den på mange lokaliteter hvor den kan optræde i antal.

Skovperlemorsommerfugl: www.fugleognatur.dk/artintro... er relativ sjælden.

Jeg synes de skal rettes til relativ sjælden.

Det er kun hvis bestandene er isoleret og fåtalligt, og individs fattige populationer at man kan kalde dem for sjældne. Samt tilfældige tilflyvere der kun ses enkelvis som Svalehale, kirsebærtakvinge & Østlig Takvinge. Måske skal høsommerfugle som Orange- & Gul Høsommerfugl stå med grøn, da de i de senere år optræder jævnligt i antal?

Vi kan blive enig om at;

Svalehale

Fransk Bredpande

Ilia

Rødlig Perlemorsommerfugl

Sort Ildfugl

Sortbrun Blåfugl

Sortplettet Blåfugl

Sortplettet Bredpande

Spejlbredpande


Er sjældne.



Foto: Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: