Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juli 2013

Forfra igen, igen og igen...

Forfra igen, igen og igen

www.fugleognatur.dk...show_message

Denne udgave af forfra-tråd byder slet ikke på nogen udfordringer, som det var tilfældet med JCS’s fine cykeltråd. Karplanteindlæg jo altid er velkomne, men er der nogen, der hellere vil vise svampe, fluer, fugle og andet, så er der selvfølgelig også plads til det, ligesom der er plads til røverhistorier og småpikanterier over bæltestedet. Dagene bliver jo kortere nu, og om fem måneder er julen overstået. Da vil dagene igen blive længere og længere. Så der er altid lyspunkter at finde, selvom det jo kun er jul engang om året (så er der noget med, at julen varer lige til påske :-))

Deltagerne må helt selv bestemme, om de vil pukke, mukke, pukle eller noget helt andet, men her er altså ikke plads til hverken vandbærere eller stjerner. Uforpligtigende gættekonkurrencer vil der dog altid være plads til.

Tråden her er også en hyldest tråd til Ole og alle jer andre, der ofte tålmodigt og næsten altid jordnært igen, igen og igen besvarer – ofte de samme forfra – spørgsmål fra os brugere. De behøver jo ikke en forfra tråd, da det for dem er forfra, igen og igen (Lur mig om ikke flere alligevel får tid til at læse eller deltage her). Her skal lyde en stor tak for den nemme og hurtige tilgang til ny viden, de skaffer os, der endnu ikke selv kan nøgle og finde rundt i systematikerne udi floraens mysterier (takken gælder også for de øvrige forum). Det er altid nemmere at slå tingene op og læse videre, når retningen er angivet ved et navn.

Som trådholder vil min personlige ambition og største udfordring være at være så fraværende eller usynlig i tråden, som det overhovedet er mig muligt. Jeg vil personligt søge at undgå nullerne denne gang, men ser min mobil telefon et primtal, så kan jeg nok ikke nære mig for at forsøge at anbringe et indlæg, hvis jeg er i nærheden af en computer, det vil jeg dog (forhåbentlig) ikke være i lange perioder den næste måneds tid.

Havde jeg vist, at trådholderjobbet var præmien for at ase og mase dag for dag i den seneste tråd, så havde jeg nok taget den mere med ro. Jeg vil ikke sørge over, at roserne har torne, men i stedet glæde mig over, at tornene har roser.

Når det har trukket ud med den nye tråd, så er det selvfølgelig fordi, jeg rent professionelt har protesteret uafladeligt overfor trådholderudvalget. Bl. a. har jeg anført, at Knud var den rigtige vinder af løbet. Fordi han har kørt i gult de fleste dage, men svaret var nej og atter nej. Mine vedholdende protester blev afvist, selvom jeg så protesterede forfra og forfra igen og igen. Trådholderudvalget anførte stilfærdigt, at jeg blot kunne have læst det grønne med understregning af prikker. Hvoraf det klart og tydeligt fremgår, at det er den prikkede der har retten og æren af trådholderværdigheden i denne sommerferietråd og ved forfald eller protester fra den prikkede, så tilfalder æren den grønne trøje. Så nu skal vi fremad og forfra (Et gammelt jysk ordsprog siger, at selvros stinker som københavnske finker).

I øvrigt faldt jeg over et brasiliansk-portugisisk ordsprog, der lyder således: ’Vil du have et godt ry på dig, så mød aldrig solen i din seng’. Her tænkes bestemt ikke på nogen bestemt :-)

Tråden vil køre juli og august 2013, - hvis det findes nødvendigt, så deles tråden :-).

Mvh/Steen


Foto: Steen Højmark-Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: