Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. september 2013

Nøgler

Eftersom der næsten ikke findes noget nyere dansk litteratur omkring årevingede insekter - bier og hvepse - har jeg i nogen tid simret med en idé om at lave en oversættelse af tilgængelige udenlandske bestemmelsesnøgler - fortrinsvis tyske og engelske. Jeg har nu - som et forsøg - lavet en oversættelse til 1 bislægt, Nomada og 2 slægter af gravehvepse, Cerceris og Ectemnius.

Da målgruppen for min side nok ikke er eksperter, der dissekerer dyrene for helt præcis bestemmelse, men nok i højere grad nøjes med at opleve og fotografere dyrene, som jeg selv gør, så har jeg i nøglerne udeladt kendetegn, som kræver aflivning af dyrene. Alle kendetegn i nøglerne burde derfor kunne iagttages via gode billeder.

Nøglerne ligger som pdf-filer og kan frit downloades og bruges i privat øjemed. Klik på linkene herunder for at hente nøglerne. Her kan også læses de nyeste opdateringer af samme arter.

For Nomada nøgle www.mj-2003.dk...bier og klik derefter på knappen Nomada bestemmelsesnøgle øverst på siden.

For Cerceris og Ectemnius nøgler www.mj-2003.dk...crabronidae og klik derefter på knappen for den ønskede nøgle øverst på siden.

Det skulle ikke undre mig, om jeg har lavet et par bommerter undervejs. Hvis du opdager sådanne, vil jeg være glad for at blive gjort opmærksom på dette. Du er selvfølgelig også velkommen til blot at give kommentarer. Det kan gøres direkte fra siden eller via min profil her på F&N.

Forhåbentlig god fornøjelse

Mogens


De senest indberettede arter i Naturbasen: