Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. december 2013

Ida Auken i brechen for dansk minkavl.

Nede i EU tales der om at give Den Nordamerikanske Mink status som en invasiv art, og det vil give problemer for dansk minkproduktion.

Vores alle sammens "miljøminister" Ida Auken går selvfølgelig i brechen for dansk minkavl. I en interview-artikel på Altinget hedder det bl.a. fra Ida Auken:

"Vi er meget bekymret for, at en industri, der beskæftiger 6.000 mennesker i Danmark og eksporterer for 13 milliarder kroner, og som står for 25 procent af vores eksport til Kina, skal komme i fare på en sag, som i virkeligheden ikke har med minkavl at gøre. Minken truer ikke de danske arter,"

Min kommentar:

Danmark har betydelig bestande af undslupne mink, der reproducerer sig selv og er en betydelig trussel mod fuglelivet.

Holland udfaser sin minkproduktion. Jeg nægter at tro på, at man i Danmark ikke kan finde andre fornuftige og bæredygtige måder at tjene penge på end minkavl.

Jeg tror heller ikke på, at de der rige minkkøbende kinesere er en langtidsholdbar forbrugegruppe.

Hvad mener I andre?

De senest indberettede arter i Naturbasen: