Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. december 2013

Årets larver af Pileurtugle – Melanchra persicariae

Larver af Pileurtugle - Melanchra persicariae - har virkelig gjort sig bemærket i min have i Aalborg i år. Jeg har set omkring et dusin, og der har sikkert været flere. Larverne varierer en del i farven, også i de forskellige stadier, så jeg fik lyst til at vise forskelligheden ved at lave denne tråd.

Pileurtuglelarver er polyfage, de lever af en lang række planter, fortrinsvis lave urteagtige planter, men også til tider løvfældende træer. Ifølge min egen erfaring lader de til at foretrække planter med relativt store lavtsiddende blade. Larverne er ofte fremme om dagen, især de voksne larver sidder ofte på oversiden af bladene, mens de yngre larver holder sig til undersiden.

Jeg har valgt at lægge billederne i rækkefølge efter larvernes udviklingsstadie og ikke efter dato.

Kommentarer er selvfølgelig velkomne, men vent venligst til alle billederne er kommet op. Efter sidste billede kommer en kommentar med en liste over de planter, jeg har fundet larverne på. Derefter er der frit slag for kommentarer :).

Larve #1 er i det yngste stadie, jeg har været vidne til. Den målte ca. 15 mm. Allerede her er den karakteristiske pukkel på bagenden tydelig.



Foto: Line Sabroe

De senest indberettede arter i Naturbasen: