Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. januar 2014

Økologisk dyrkning og biodiversitet

På Kjeld Hansens hjemmeside gylle.dk er der en interessant henvisning til en engelsksproget artikel om en undersøgelser af, forskellen i biodiversitet (artsrigdom) for økologisk dyrkede og konventionelt dyrkede jorder.

gylle.dk...#more-2805

Kun reviewet (resumeet) er tilgængeligt. Artiklen i hele sin ordlyd kan købes, men jeg kan ikke lige finde ud af hvordan.

Men det fremgår, at der er 30 pct. flere arter på økologisk dyrket jord sammenlignet med konventionelt dyrket jord.

Der gøres også opmærksom på, at undersøgelserne har hovedvægt på jorder i Europa og Nordamerika, og derfor kan være lidt fortegnede, da der ikke er så mange data fra 3. verdenslande og tropiske og subtropiske forhold.

Men interessant er det.

Det svarer meget godt til mine fornemmelser fra, når jeg som konsulentbiolog har vadet rundt i det dyrkede land i Danmark.

De senest indberettede arter i Naturbasen: