Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. januar 2014

Seglblad, Falcaria vulgaris i Danmark

Seglblad har siden 1976, hvor jeg på Samsø "kom til at trække en plante op til presning" , men hvor roden virkede frisk til at komme i jorden haft en fremtrædende plads i Øksedal.Det er en meget smuk skærmplante med karakteristiske blade og et smukt blomsterflor sent på sæsonen, næsten "brudesløragtig"

Roden kom i jorden og en fin plante voksede op....

I Øksedal blev den plantet lige udenfor stuevinduet og den var på det nærmeste ved at vokse ind ad vinduet. Den krøb under fliser -skød op en del steder.

Det var ikke så velset, så jeg var nødt til at flytte den....Efterhånden fandt jeg flere og flere småplanter rundt omkring, og i dag er den fast akklimatiseret/integreret ud mod vejen på lille forhøjning. Her findes nok en snes meget livskraftige planter.

Frøformering finder sted -således er den fundet en 3-4 andre steder , hvortil den er kommet ved egen hjælp.

Hvis de små skrænter ud til markvejen forbliver intakte/urørte vil der i mange, mange år kunne findes Seglblad herude, også når jeg er væk.

Jeg vil senere skrive mere om Seglblad. Også om den yderst traumatiske oplevelse det var, efter 7 år at genfinde forekomsten i Farstrup som dværgplanter (grundet "golfbaneagtig" slåning af vejsiderne, og i voldsom naivitet kontakte kyllingefarmeren og berette om planten -de ca 20 meter, det drejede sig om.

En aftale om at forevise og "få en snak" efter høsten blev drønet i jorden af omgående ukrudstsprøjtning otte dage efter og efterfølgende slåning - også på den kommunale grøft, hvor Seglblad var.

Hans Hinke og Niels Faurholdt har undersøgt forekomster i 2013. Med dette indlæg vil jeg gerne, om vi kan få fuld klarhed over Seglblads forekomst i DK

Hilsen

fra

Per

Jeg eftersøgte den forgæves ved Smidje, hvor Jens Chr. Schou for en del år siden fandt den.







Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: