Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juni 2007

Spovenavne

Nå nu fik vi lige ne god diskution om navnene på vores spover, men i en "forkert" tråd så jeg starter lige med det sidste indlæg i dne tråd, hvorfra der så kan diskuteres videre:

"Anni & Peter Nielsen (Moderator) skriver d. 18-06-07 kl. 14:55

Hvis man søger på f.eks. Lille Regnspove andre steder end på Fugle og Natur, får man et negativt resultat. Det er selvfølgelig utilfredsstillende, og lige så selvfølgeligt bør der rettes op på dette, så F&N kan være et brugbart redskab.

Fugle og Naturs fugleartsnavne stemmer i bund og grund overens med navngivningen hos f.eks. DOF. Hvorfor dog pludselig lave om på det?

Vores nuværende artsliste er jo heller ikke udtryk for noget statisk og fastcementeret: den er jo blot det aktuelle resultat af en naturlig, løbende revidering/ajourføring. I flæng kan nævnes:

Brunelle

Digesmutte

Bomlærke

Vintermusvåge

Låddenbenet Musvåge

- andre kan sikkert supplere med forældede navne, alt efter hvor langt deres hukommelse rækker tilbage.

vh/Peter".

Her vil jeg lige poientere at ja fugle kan have forældede navne, men i denne sag om navnene på spoverne er der ikke tale om forældede navne. Kun om et udvalg, der åbenbart synes at de lige skulle give de fugle et navn der havde et i forvejen et nyt, nu hvor de var igang med at give navne ud. Jeg vil lige poientere at det er afgjort, at både betegnelserne man har brugt i lang tid om spoverne, samt de nye betegnelser begge er accepterede som officielle navne på fuglene, og derfor er der ikke tale om forældede navne der skulle skiftes ud fordi nogle nye passede bedre!

Jeg kan godt se det med synkroniseringen med andre sider,

men når sider som, skov og naturstyrelsen, fugleinfo.dk og biopix.dk stadig bruger det gamle navn, kan man næppe tale om besvær med at finde fuglene ved søgning. Dermed er der vel ingen egentlig grund til at skifte navnene her på siden, med mindre flertallet synes at de bør skiftes, eller måske er det nok med administratorens mening?

MVH Michael Filtenborg




De senest indberettede arter i Naturbasen: