Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. marts 2014

Kannibalistiske mikromøl - eller?

Da jeg sidst i februar gjorde redekasser rene, gjorde jeg et lidt klamt fund bag en af kasserne; en samling af mikromøl-larver, der, så vidt jeg kunne skønne, havde levet af indholdet af en anden sommerfugls pupper. Jeg kan i hvert fald ikke se, hvad de ellers skulle have spist - de virkede mildest talt ikke særlig mobile. Er der nogen, der har oplevet noget lignende? Jeg har ikke selv fundet nogen gode kandidater til artsbestemmelse endnu.

Der var 6 larver på ca. 15 mm, og de sad inde i hvert sit spind, indtil jeg kom og ødelagde det for dem. Tid og sted: den 27/2 2014 i min have i Aalborg. Jeg satte bare kassen op igen uden at gøre andet end at fotografere, men jeg er bange for at de nok ikke overlever min ødelæggelse af deres spind. Jeg har ikke kigget til dem siden.

VH Line


Foto: Line Sabroe

De senest indberettede arter i Naturbasen: