Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. juni 2007

Grå Fluesnapper - kønsdimorfi?

Gennem nogle uger har jeg fulgt et par Grå Fluesnapper, som har rede under tagudhænget i øjenhøjde + 10 cm. Ungerne er snart klar til at hoppe ud af reden.

Forældrefuglene har nogle foretrukne udkigsposter, hvorfra de iagttager mig - og skælder ud - når de synes, at min interesse bliver lidt for påtrængende.

For et par dage siden, da jeg stod og lurede for at komme til at fotografere de gamle, så jeg et interessant sceneri. Den ene, som jeg formodede var hunnen (th. på billedet) sad og iagttog mig, da magen kom med en fangst i næbbet og landede umiddelbart ved siden af. Pludselig stak de næbbene sammen og skiftede fangsten over til den anden. Jeg blev overrumplet og fik først trykket af, da overførslen var sket (billedet). Tilsyneladende hænger der stadig en "spyttråd" fast fra næbbet på den glade give til venstre. (Jeg går ud fra, at det her - som overalt hos dyr og mennesker - er hannen, der overøser hunnen med mad og gaver). :-)

På næste billede ser man de to sidde ved siden af hinanden, og det giver så anledning til mit spørgsmål: Er den tilsyneladende farveforskel på de to, hvor hannen(?) tv. har en mørkere tegning langs vingeforkanten, et udtryk for kønsforskel, eller er det blot en tilfældig individvariation. Min sparsomme fuglelitteratur antyder ikke noget om kønsdimorfi, men omtaler individforskelle - fx på brysttegningen.

Kan nogen hjælpe med svar?

MVH

Kristian



Foto: Kristian Borum

De senest indberettede arter i Naturbasen: