Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2014

DOFbasen - fup og fakta?

Jeg har brugt en vis procentdel af mine svar her på siden til at henlede opmærksomheden på at trækfuglenes forekomst afspejler deres livsbetingelser, og at en helt skævt iagttagelsesdato kan hjælpe til at udelukke den pågældende art, således at man ved simpel deduktion ofte kan lette artsbestemmelsen betragteligt.

For et par uger siden talte jeg med en fuglekigger som hævdede at have set en Mudderklire i mit lokale område. Jeg fik lov til at se hans fotografier, og disse viste en Svaleklire, nøjagtig som jeg havde forudset.

Mudderklire er bare ret usandsynlig midt i april, ligesom en Hedehøg i december, en Mursejler i marts, og en Silkehale i juli er det.

DOFbasen er et fortræffeligt instrument til at måle forekomster - inklusive de tidsmæssige - af vores fuglefauna. Man bør imidlertid huske at alle og enhver, altså også folk uden for den lille feltornitologiske elite, frit kan indtaste deres observationer.

Tag derfor alle usædvanlige forekomster med et gran salt, ligesom jeg selv gjorde da jeg læste følgende beskrivelse af en Hvepsevåge (meget tidlig forekomst) meldt idag fra Nordsjælland:

"Den havde en meget lys underside, med meget tydelige kommaer i vingerne. Den havde kigget godt og grundigt på området, og drejede hovedet hele tiden."

De senest indberettede arter i Naturbasen: