Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. juni 2014

Noget nyt fra Skjaller-fronten?

I følge Dansk Feltflora kan Liden Skjaller opdeles i tre underarter:

Bredbladet Skjaller, Sommer-Skjaller og Smalbladet Skjaller.

Den eneste nøgleadskillelse går på, om planten har henholdsvis vernal, æstival eller autumnal habitus.

Jeg vil herunder oploade nogle billeder af en Liden Skjaller, som jeg fandt i stor mængde i dag i en brakmark i Suserup. Ud fra habitus at dømme er der utvivlsomt tale om Sommer-Skjaller.

Nu er denne underart ikke nævnt i fugleognaturs artsliste, hvilket umiddelbart er underligt, da underarten ikke er uhyre sjælden.

Først tænker jeg, at den måske ikke er nævnt, fordi man ikke opregner Liden Skjaller i underarter længere, men det er så ikke tilfældet, for en anden af artens underarter er angivet på fugleognatur.

- - - - -

Den Store Nordiske Flora opregner også alle tre underarter med de samme danske navne som Dansk Feltflora. Her beror artsadskillelsen på antal grene og deres grad af udspærrethed. Også her nøgler dagens fund klart ud som Sommer-Skjaller, idet nogle individer har flere grene, som er alle noget, men ikke særig meget udspærrede.

- - - - -

New Flora of The British Isles har flere underarter med, men desværre ikke Sommer-Skjaller, hvilket er ærgerligt for her indeholder nøglen flere adskillelseskarakterer. Floraen påpeger endvidere, at man måske slet ikke skal opdele arten i underarter, - tiden og fremtidige DNA-undersøgelser så må vise, om det er tilfældet.

- - - - -

I håb om, at der måske findes en nyere nøgle til de danske skjallere, som jeg bare ikke kender til, bringer jeg her en del billeder, som eventuelt kan anvendes til bestemmelse efter en sådan nøgle.

- - - - -

Da man p.t. ikke kan oprette nye arter på fugleognatur vil denne observation indtil videre blive henført til Liden Skjaller.

Hilsen

John


Foto: Individ 1

De senest indberettede arter i Naturbasen: