Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juni 2014

Kirkeugledrama fra den virkelige verden! Hjælp?

Holddaop. I dag fik jeg næsten mere drama, end jeg kunne håndtere.

Jeg er sat på den utaknemmelige og alligevel selvpinerisk fantastiske opgave at styre et forvaltningsprojekt, der skal forsøge at øge overlevelsen hos de meget få ynglepar af kirkeugler, som vi har tilbage. Men altså - de kan dø på SÅ mange måder, og tit bliver de bare helt væk uden vi ved, hvad der skete...

Nå. I efteråret skrev jeg herinde om en kendt ynglelokalitet, hvor vi ingen ugler så, men fandt mår-aktivitet på høloftet. Peter Sunesen var så fantastisk at hjælpe med at identificere de fjer, som jeg fandt nær mårlorten (det var bl.a. fra en mosehornugle!!) og Sten Nielsen instruerede mig i at se, om spidsen af fjerskaftet var bidt af, hvilket indikerer at de er rester af et mår-måltid. Tråden fra den gang er her:

www.fugleognatur.dk...show_message

Selvom det så lidt sort ud, flyttede kirkeugleparret ikke desto mindre ind i kassen igen, da det blev forår! Da vi kunne se fortsat tegn på mår-aktivitet, valgte vi at sætte en mårfælde op med GPS-alarm. Ejendommen er tre-længet (ubeboet), og der er to hølofter i hver af de yderste længer. I den midterste længe er fritgående kreaturer og intet loft. De to lofter er kun forbundne af bjælker. På det sydlige loft bor kirkeuglen, på det nordlige bor måren! Her står fælden også.

Kirkeuglen lagde seks æg. Der blev fodret, og alle seks unger voksede fint og blev ringmærket. I dag fik jeg sms om, at fælden var smækket!

Jeg sprang i bilen, og fræsede derop. I fælden sad - en kirkeugle-unge. Jeg løftede den forsigtigt ud, og så mig om efter et godt sted at sætte den. Her er, hvad jeg så:

Loftet er næsten tomt. Henne ved den gamle hø-luge, der står åben, lå en enkelt balle hø, og mellem høet og en bjælke var mårens toilet, som vi tidligere havde bemærket. Det var vokset til en hel mår-mødding, og det øverste var så friskt at det var helt vådt endnu! På en høballe mere henne ved taget lå en hel samling af små fjer - tydeligt en spiseplads.

OK, dér kunne jeg ikke sætte ungen! Jeg klatrede ned med den i hånden, gik over gårdpladsen og klatrede op på det andet loft, og satte ungen under den kasse, den er vokset op i. På jorden står en "ungekasse": En mårsikret kasse magen til redekassen, som ungerne kan bruge som sikkert skjul i deres opdag-verden-uden-svingfjer-fase. Det lille fæ løb ikke ind i kassen, men stod op boppede hovedet op og ned, ligesom de voksne gør, når de skal signalere alarm, og så løb den over til tagpladerne og maste hovedet ind i et hjørne mellem bjælker og tagplader, mens den forsøgte at være usynlig "strudse-stil".

Den var helt ude af stand til at flyve! For at komme fra uglekasse-loftet til mår-loftet må den være hoppet hen ad en bjælke(!)

Jeg gik tilbage til det andet loft, og så nærmere på de små fjer fra måltidet. Fjerpennen var bidt af på dem alle. De lignede ikke de voksne kirkeuglers fjer - de ER nok også for små - men farven var rigtig nok. Jeg vil gerne have risikoen endeligt afkræftet. Jeg tog et par fotos. Der var ingen dækfjer eller dun, og måske KAN de u-udviklede svingfjer ligne det, jeg fandt på ballen?

Nedenunder "ugleloftet" lå også en samling små fjer med afbidt skaft. Dem fotograferede jeg også.

Jeg turde ikke gen-aktivere fælden: Måren har ignoreret den i mange uger nu, men jeg kunne risikere at fange endnu en kirkeugle-unge, som så ville sidde dér og agere levende madding!

Her er mine spørgsmål:

1) Kan nogen fortælle mig, at de små fjer fra måltiden IKKE er kirkeugle-unge-fjer? Eventuelt hvad de så kan være fra? (Vil rigtigt gerne IKKE høre, at det er kirkeugleungefjer!)

2) Er der nogen lyse idéer til, hvordan man undgår at de allersidste kirkeugler i DK bliver ædt af en mår?

3) Kan nogen bestemme lorten nærmere? Husmår er min default-forventning, men der er minkfarme indenfor 1 km radius, så det er bestemt også en mulighed...

Først et foto af fjer-måltidet på høballen. Flere fotos i kommentarer nedenfor...

Tak for svar! :-)



Foto: Mette Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: