Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juli 2014

Hylis fra Sorø?

Under et par gåture rundt om Pedersborg Sø ved Sorø, 1.-2. juli, bemærkede jeg nogle små smældere på en gammel, væltet og oversavet Pil ved søbredden. De var kun 5-6 mm lange og pilede rundt og var svære at fotografere, men jeg fik da billeder af nogle af dem. Da jeg kom hjem, fandt jeg ud af, at det drejede sig om Hylis, og da scutellum på de bedste billeder kunne ses som en nærmest ligesidet trekant, måtte det være Hylis foveicollis. Da jeg i dag kiggede på de sidste billeder, undrede jeg mig over et eksemplar med et meget mere afrundet scutellum, og nu er jeg kommet i tvivl... Kan formen på scutellum variere så meget, kan der eventuelt være tale om begge arter i samme døde træ - og kan de i det hele taget bestemmes med sikkerhed ud fra billederne?

Her er to billeder til sammenligning.

Vh Poul


Foto: Poul Ulrik

De senest indberettede arter i Naturbasen: