Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. august 2014

Om habitus og om at overse ukendte arter

Et causeri om planters habitus og det at overse en art, som man ikke har set før

Dette causeri løber over flere indlæg. Kommentarer af enhver slags er meget velkomne.

For en uge siden var jeg til noget familiehalløj i Tønsberg (Norge). På et tidspunkt går jeg med en del af festdeltagerne et par hundrede meter ud til spidsen af en odde, hvor der er sandstrand og dermed en god badestrand. Jeg kigger efter spændende planter undervejs, men falder ikke rigtig over noget at skrive hjem om. Det er stegende varmt, og det har det været så længe, at vegetationen er mere eller mindre afsvedet.

Om habitus

Jeg er nogle gange blevet spurgt om, hvad jeg egentlig mener, når jeg taler om en plantes habitus. Med det hentyder jeg til plantens udseende (vækstform, farver og lignende), når jeg står på en til flere meters afstand. Inden jeg får en plante på tæt hold, og måske endda på helt tæt hold under en lup, har jeg som regel allerede en klar ide om hvilken planteart, der er tale om ud fra plantens habitus. Habitus kombineret med voksestedet og hvor i verden, jeg befinder mig, gør, at jeg kan artsbestemme de fleste planter (som jeg har set før) allerede på afstand, men der er adskillige arter, hvor man skal tæt på for at være helt sikker på bestemmelsen. Habitus kan snyde, så man kommer til at fejlbestemme (!!!!!), men det er ikke det jeg vil komme ind på i disse indlæg.

Første eksempel: Nælde-Silke

Tilbage til stranden ved Tønsberg. Jeg er ikke botaniker denne dag, men da jeg har botaniseret alt for lidt i sommerferien, så går jeg lidt ind i vegetationen i den ene side af stranden og får på god afstand øje på Nælde-Silke. Denne arts habitus forveksler jeg ikke med andre arter. På Midtsjælland snylter Nælde-Silke især på Stor Nælde, men i det vestsjællandske for eksempel ved Korsør, snylter planten meget ofte på Rejnfan, - og sådan er det også her ved Oslofjorden. Det er en halvsjælden art i Danmark, og jeg kan ikke huske om den er sjælden i Norge. Mit kamera har jeg ladet ligge ved min fætters hus, hvor festen holdes, så jeg får min datter til at tage et billede af den måske sjældne Nælde-Silke.



Foto: Anna Louise Holst, d. 2. aug. 2014

De senest indberettede arter i Naturbasen: