Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. august 2014

En ny mælkebøtteart konstateret i Danmark

Man kan jo stadig ikke oprette ny arter her i F&N, men jeg er i dag motiveret for at orientere lidt om fremskridt på mælkebøttefronten.

I 2006 fandt jeg 4 steder på Bornholm en mig ukendt art af vejmælkebøtte, som jeg samlede og pressede materiale af, og desuden gravede en rod op af til dyrkning hjemme. Næste år tog jeg et foto af den dyrkede plante, - jeg havde da lige anskaffet et digitalt kamera. Dette foto vedhæfter jeg her. Det var på basis af det, at jeg i dag har bestemt arten som ny for Danmarks flora. Arten hedder T. robustisquameum og er beskrevet af en finne, A. Railonsala, som interesserede sig meget for, hvilke mælkebøttearter, tyskerne havde slæbt til Finland med høtransporter til deres rytteri deroppe. Den aktuelle art er beskrevet efter materiale, som Railonsala samlede på den tidligere tyske lejrplads ved Kaskinen i det nordlige Finland i 1958. En del af "hans" mælkebøttearter er blevet genfundet i de resp. hjemlande, som høet må formodes at være indsamlet i.

Har tyskerne transporteret hø fra Bornholm til Kaskinen ? Eller findes T. robustisquameum i andre lande end Danmark og Finland (hvis den altså stadig findes dér ?).

Små problemer, ville nogen sige, men alligevel lidt spor fra fortiden, - og i hvert lidt sjovt for mig, - så sjovt, at jeg synes, jeg vil skrive om det.


Foto: Hans Øllgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: