Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juli 2007

Katalogisering af billeder

Jeg har efterhånden et sandt virvar af billeder på min PC. Mine billeder af insekter, fugle og planter mv. ligger i mapper der angiver lokaliteten (Rågards Mose, Esrom, Rude Skov osv.), men det er efterhånden uoverskueligt og det tager tid at finde det man lige skal bruge. Smartere ville det være at oprette mapper der angav motivet, f.eks. tæger, fluer osv. evt. med undermapper, men så går lokaliteten tabt.

Jeg ved der findes programmer hvor man kan katalogisere billeder, men starter man først med et sådant er man formentlig ret bundet til det i al fremtid. Jeg har overvejet at tilføje oplysninger i EXIF-data (højreklik på billedet – egenskaber – dokumentinfo). Hvis man i feltet titel anfører "Alm. Sæbeurt" og i feltet kommentar anfører "Høvblege" kommer disse informationer frem når man holder musen over billedet i stifinder og man kan søge på f.eks. Høvblege i Windows søgefunktion. Er det en holdbar mulighed? Jeg ved at EXIF-data forsvinder ved visse redigeringer af billedet, men hvis man altid bevarer originalen er de vel vedhæftet billedet i al evighed. Eller findes der smartere katalogiseringsfif? Der må være mange her på F&N der har samme problem og også mange der formentlig har løst det. Jeg kan ikke finde nogle tråde om emnet.

V.h.

Jesper


De senest indberettede arter i Naturbasen: