Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. januar 2015

Stacking i praksis - hvordan arbejdes i felten og ved computeren?

På opfordring fra Klavs Nielsen flytter jeg dette over i en ny tråd, vel vidende at nogle af svarene nok kommer til at dublere de to nylige tråde om samme emne.

Se det billede, jeg imponeret refererer til, i tråden www.fugleognatur.dk...show_message

Det kan virkelig ses med den stacking, det må jeg se at få lært!

Hvordan tager man så optagelserne i praksis, skal de være med jævne mellemrum - eller er det lige meget? Umiddelbart skulle man synes, at manuel fokusering er en forudsætning, og at man så varierer afstanden til motivet en smule, mens man tager en serie billeder. Jeg er helst fri for at slæbe en masse grej i felten, så håndholdt teknik eller evt. med en monopod er den fremgangsmåde, der er realistisk for mig.

Og hvordan sætter man dem sammen til det færdige billede? Maler man dem "manuelt" - altså ved brug af masker - niveau for niveau på et base layer i Photoshop eller andet program, der kan arbejde med layers, eller hvad...?

På forhånd tak for alle gode input.

DBH Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: