Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. februar 2015

Blåmejse adfærd

D. 24. En besynderlig oplevelse..en blåmejse mistede livet, da den fløj mod vores køkkenvindue. Jeg hørte en lille blåmejse pippe. Den vimsede rundt om den døde fugl, som om den ville vække den til live...at nu kunne den godt vågne op. Det gentog sig meget længe. Den skubbede, pirkede og hoppede panisk over den igen og igen, trak den ind til muren. Til tider hoppede den op på den døde og pikkede den med næbet. Den fløj så, for kort tid efter at komme tilbage med hjælp fra en anden blåmejse, som så også begyndte at vimse rundt og hoppe over den døde. Denne sene stod på i en halv time. Det virkede som om at der var et nært familieforhold mellem disse fugle. Jeg har aldrig oplevet dette før, og det rørte ved noget indeni mig. En medfølelse og sorg overfor den blåmejse der havde mistet sin kære. Kan nogen forklare denne adfærd? Eller er jeg forkert på den måde jeg tolker min oplevelse?

De senest indberettede arter i Naturbasen: