Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. september 2007

Visuelt bedrag! Hvor går grænsen for et ægte naturfoto?

Der er under kommentar til en Fyrresværmerlarve en dialog om hvilke kriterier et fotos skal laves: www.fugleognatur.dk/gallery...

Jørgen Witved mener at billedmanipulation hører til det onde.

Hvor går grænsen? Jeg selv mener at manipulation, f.eks en larve bliver flyttet op på en gren er i orden, bare man oplyser om det. At sætte larven på en neutral baggrund er ærligt, der kan alle se den ikke er i sit naturlige miljø. Ellers vandrer larver op ad mure og vægge for at finde et sted og forpuppe sig, eller ned i jorden, derfor finder vi i denne tid mange aftensværmerelarver på jorden.

Andre bruger tekniker som at bedøve en fangne sommerfugl, og derefter arrangere den på et blad f.eks. Det er også iorden med mig, bare man på billedeteksten informere om det.

Allerede når det digitale foto bliver til, har man indstillet lys, kontrast, sharpnes, blænde og lukketid, samt en vidvinkel eller tele! Det er i høj grad billedemanipulation! Et foto taget med en kraftig teleobjektiv forvrænger jo det sete, baggrunden bliver uskarp! Et vidvinkelfoto forvrænger perspetivet.

Der findes naturfotografer der synes at kriterierne for et ægte naturfoto er man ikke arrangerer motivet eller laver digital billedebehandling efter, det er i orden med mig.

Men i deres mening om at det er en forbrydelse at lave det!" Øv, øv. Hvor går grænsen, er det jeres ret at bestemme over andre i hvordan et ægte naturbillede bliver taget, jeg spør bare? Det må sku være efterårs-humøret der trykker!


De senest indberettede arter i Naturbasen: