Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. maj 2015

Stor kastanjebrun/maghonifarvet Andrena

Hej Forum,

Kunne jeg få noget hjælp og synspunkter på den mørke Andrena. Den skiller sig ud ved størrelse både længde og volumen ca. 15 mm. Jeg har set den to gange, har haft billeder liggende siden 24. april 2012 fra skoven og senest her i haven 19 april i år. Farven meget flot kastanjebrun, ved gode lysforhold ses markante frynser på alle tergits, antenneled 4 meget kort, behåringen på scopa og bentøjet i øvrigt brun, mørkere på indersiden ser det ud til. Ikke en helt tidlig Andrena, fra i år 19. april. Den sad på havehegnet ca. en halv time og foldede sig ud. Den ligesom bøjer sidste abdomenled nedad og derfor ikke helt synligt. Den ligner egentlig en mørk A. praecox, men altså betydeligt større. Har været inde omkring A. apicata, her fra Nigel Jones www.wildebijen.nl/andrena_apicata og A. bimaculata (som jeg har forkastet igen). - Ole Staunskjær, hvis du læser dette, mener at have set en tråd fra dig fra en have på Bogø med en lignende bi for et par år siden?. Kan ikke finde tråden nu. Vedhæfter billeder fra 24. april 2012 (de to første) og 19. april i år. Ja, det var lidt til Pinsen, hvis ikke naturen kalder. Mvh Bjørn



Foto: Bjørn Grøn

De senest indberettede arter i Naturbasen: