Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. juni 2015

Osmia cornuta, status efter overvintring af redehus

Jeg har haft et redehus med Osmia cornuta-larver til overvintring fra i sommer. Efter fundet af Osmia cornuta i april 13 fik jeg sidste år forærende et plastikhus med rederør i beregnet til murerbier. Det blev sat op i haven under et hyldetræ 30-03-14 og gav 1 udfyldt rederør.

www.fugleognatur.dk/gallery...

Plastikhuset blev opbevaret i haveskuret vinteren over, og 30-03-15 fløj de første to hanner i haven på vinca, og røret var tomt. Dagen efter fik vi iskulde og sne, men de var tilbage igen 02.04 i solskinnet.

Jeg pillede den hvide kerne ud af paprøret for at se, hvordan det så ud sammenlignet med et ubrugt rør. Man kan se forskel på dem. Man kan ud fra fotoet kan se, at der er flere bier, der er klækket fra røret.

06-04-15 fandt jeg den første hun sammen med to hanner i pileraklerne, og så kom der bare flere og flere.

Jeg fik sat redehuset op på samme plads som sidste år og håbede så på, at de måske ville bruge det igen. Og det skal jeg lige love for, at de har.

I løbet af april har de muret 7 stk!! rederør til. Herligt, for det betyder da, at den har etableret sig fast her i haven. Jeg har iagttaget, hvordan to hunner har fløjet i fast rutefart mellem pileraklerne og redehuset (ca. 10 m imellem) med faste korte intervaller. De lander på gitret og kravler ind i røret med hovedet først. Lidt tid efter bakker de ud og vender sig og bakker ind igen. Så går der lidt tid igen, og så flyver de væk og næste bi ankommer o.s.v. o.s.v. :-)

Jeg har læst mig til, at de starter med at afgive det pollen de har samlet under bugen, når de flyver ind i rederøret. Deres antenner er derfor smurt ind i pollen, når de er færdige, og de skal gøres rene inden de flyver ud igen. Derfor bakker de ind igen og rengør sig, inden de flyver ud igen.

Det er en stor fornøjelse at have dem i haven, for de er så nemme at iagttage, og er komplet ligeglade med, at jeg sidder bare 1 meter foran redehuset med kæmpekamera og

tager billeder. De passer deres og jeg passer mit.

En sidegevinst ved redehuset er, at der også har været besøg af to andre arter bier. Jeg har observeret dem i rørene og rundt om. Begge arter kun halvt så store som cornutahunner. Jeg har fået rimelige billeder af dem, og de er blevet bestemt til Osmia cf caerulescens, han og hun.

17-05-15

Sidste nyt: optælling i går af fyldte rederør er nu oppe på 9 stk! :-)

15-06-15

Har kigget til huset i dag, og der er ikke sket mere. Der er stadig 9 tilmurede rør.

Nu får det lov at blive på stedet indtil vinter, og så kommer det ind i skuret til overvintring.

Jeg forventer en hel masse tidlige cornutaer til foråret :-)

En række illustrerende fotos følger :-)

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: