Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. juli 2015

Solsorte opfører sig specielt, hvorfor mon?

Vi nyder at have et rigt fugleliv omkring os, og har reder i nærheden flere steder.

Fuglene er glade for at sidde på en af længernes tagryg, hvorfra de foretager flyveøvelser (især svalerne), og holder udkig efter venner og rivaler. På samme måde har jeg god udsigt fra mit køkkenvindue til fuglene :-).

I flere dage har jeg kunnet iagttage 2 solsortehanner, så vidt jeg kan se lige store, som ikke er enige om retten til at være her/der. Jeg har adskillige gange set dem forfølge hinanden og nogle få gange været i luftkrig, hvor de flyver op mod hinanden, bryst mod bryst.

Den ene virker mere agressiv end den anden, som jeg også kan se har en fjer eller to som stritter lidt nu. Jeg har set denne adfærd i 3-4 dage nu, samme fjendtlighed. De løber efter hinanden, lidt på skift, og nærmere og nærmere, hvorefter den ene som regel flyver med en protesterende lyd.

Jeg kender jo deres advarselslyd, når kat eller rovfugl er i omegnen, samt deres dejlige sang, men har aldrig hørt den lyd som kom ud af næbbet af den mindst agressive for et par dage siden, det var nærmest en høj pibende kalden, som blev gentaget med nogenlunde fast interval.

Min søn kom med et bud: det kunne måske være en unge af første kuld, som ikke ville "flytte hjemmefra", så far måtte jage den væk fra området, som man ser hos fx rovdyr, når mor skulle have fred til de nye unger.

Hvad mener I - er det almindeligt at en stor solsort kommer med en pibende lyd/kalden(?), er det måske bare mig, som ikke har hørt det før?

Venter spændt på, om nogen kan forklare mig, hvad det betyder.

Mvh Ulla

De senest indberettede arter i Naturbasen: