Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. august 2015

Ilia status 2015

Der har ikke været mange Ilia i Pinseskoven i år, jeg så den første han d. 15 juli 2014, og siden enkelte hanner indtil d. 22 juli hvor jeg så 5 hanner og 2 hunner. Siden da har antallet varieret imellem 2 til 6 dyr hver dag.

Det er ikke mange i forhold til sidste år 2014, hvor d. 10 juli så jeg over 20 stk. Ilia. Det er nok det kølige forår og forsommer der har reduceret bestanden i larvetiden.

Så derfor er det yderst kritisk at der forsøges indsamling på bestanden. I de sidste 2 uger fra d. 15 juli til d. 2 august 2015 har der været flere forskellige samlere derude i Pinseskoven, dog er det ikke alle samlere der har til hensigt at samle Ilia, men jeg får nervøse trækninger ved øjnene når jeg ved nogle få af dem har samlet Ilia før derude?


Foto: Ilia han, Pinseskoven 1 august 2015. Lars Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: