Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. august 2015

En perronplante i spredning

Jeg har siden 2011 set Liden Kærlighedsgræs - www.fugleognatur.dk/vispaakort... - ved Slagelse Station, Roskilde Station, tæt ved Hovedbanegården, i Nordhavn tæt ved spor og nu i dag for første gang på Sorø Station.

Tjekker man F&Ns udbredelseskort ses endnu flere stationsfund. Jeg tror vi her har at gøre med en togstationsplante i spredning.

Det bliver spændende at se udbredelseskortet hos AFD, om den allerede sidst i forrige århundrede var en almindelig stationsplante eller det faktisk først er gennem de senere år, at den har spredt sig.

Hilsen

John

PS: I min tidligere botaniske periode fra 1972-1992 så jeg aldrig denne art i Danmark, - og det handler ikke om, at jeg har overset den. - Måske et enkelt sted (man overser jo altid noget), men ikke alle de steder.

De senest indberettede arter i Naturbasen: