Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. september 2015

Pragt-galla-snudebille de luxe!

Denne snudebille blev set d.12.9.2015 i Virksund, i skov/mosepræget sommerhusområde. Den sad på et blad af hindbærbusk og var skønsmæssigt ca. 6 mm lang (uden snude). Med andre ord ganske pænt stor af en snudebille at være.

Det var nyt for mig, at en snudebille kan have sådanne spektakulære metalfarver. Jeg har gennemgået alle snudebiller (519 arter) i Galleriet samt, for en sikkerheds skyld, desuden alle spidsmussnudebiller (85 arter) for at finde fotos af noget, der bare lignede, men uden held. Jeg har heller intet fundet under Curculionidae på Kerbtier (tysk bille-site), ligesom googling af diverse varianter over temaet "Metallic golden weevil" heller ikke bragte noget brugbart for dagen.

Alene udfra dyrets udseende har jeg meget svært ved at forlige mig med tanken om, at der ikke skulle være tale om en snudebille. Men det er da muligt, at jeg bare er et fæ! Kan nogen fortælle mig, hvad i alverden det er, jeg har set?

(PS. Jeg har mange andre billeder af dyret, men ikke mange rigtigt gode, da det var en dag med mange skrækkelige vindstød. Egentlig har jeg også svært ved at tro, at det til ID-formål skulle være nødvendigt med flere billeder af et så særpræget dyr. Men om nødvendigt viser jeg selvfølgelig gerne andre af mine billeder af denne bille.)

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: