Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. oktober 2015

Skovdue kan ikke flyve eftersammenstød med vindue??

En skovdue ramte mit store sydvendte vindue fredag middag og efterlod e helt aftryk af fuglen på ruden. Der var ovenikøbet en ''rovfugl'' klistret på ruden.

Jeg hverken ser eller hører dette ske. Duen må efter sammenstødet have vaklet rundt på græsplænen og på et tidspunkt falder den i swimmingpoolen :-/ frygteligt.

Jeg går først ud i haven ved ½ 4-tiden og hører plask fra poolen, ser duen ud redder den op på land igen. Hvor længe den har ligget i vandet er ukendt.

Jeg tog kontakt til 1812 og blev enig med dem om at duen skulle blive i haven for at komme sig. Den spiser og drikker fint.

MEN den flyver overhovedet ikke nu på 5. dagen??? Kan nogen herinde give en forklaring på, hvorfor der går SÅ mange dage, før den kommer sig?? Den forsøgte sig i går med 2 hop for at lette og vingerne spredt ud, men nej - den kom ikke op.

Vingerne ser helt normale ud, og den kan sagtens strække dem. Ben også OK. Men kan den have brækket et brystben eller lign, der er nødvendigt for at kunne flyve???

Jeg har også talt med Nærum viltplejestation, der også mener, at det er mindst stressende for den, at blive i haven, når den bliver fodret og haven er lukket af for ræve og katte, så den kan være tryg.

Jeg vil jo gerne gøre det bedste for den, også fordi det er en af de faste duer på foderbrædtet, men kan nogle hjælpe med forklaring og gode råd?


De senest indberettede arter i Naturbasen: