Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. november 2015

Hvileken Gøgeurt?

Er der tale om et atypiske Maj-gøgeurt, Skov-gøgeurt, eller en ubestemmelig krydsning.

Jeg hælder selv til Skov-gøgeurt. Jeg er i tvivl, fordi jeg fandt dem klods op ad et lysåbent vældområde med en bestand af Maj-gøgeurt. Disse individer voksede imidlertid i en skyggefuld Ellesump ved siden af vældet.

Ud over voksestedet adskiller de sig fra de Maj-gøgeurt jeg kender fra lokaliteten på tre punkter:

Blomstringstidspunkt - de blomstrede sidst i juni, ca. 1 måned efter jeg fandt de første blomstrende Maj-gøgeurt i vældet ved siden af.

Statur - Planterne er høje og slanke modsat de Maj-gøgeurt der vokser i det lysåbne væld. De er i sammenligning små og tætte.

Læben - Disse planter har tydeligt spaltet læbe med midterflig. Jeg har ikke tidligere set noget lignende i den lokale bestand af Maj-gøgeurt.

Blomstringstidspunkt og statur kan måske tilskrives det skyggefulde voksested(?). Men Læben får mig til at tænke på Skov-gøgeurt. Mit ”problem” i forhold til at være helt sikker er:

Akset er ikke er udpræget pyramideformet og jeg kunne ikke afgøre om stænglen var massiv.

Tre blomstrende og fem vegetative individer. Hald Sø, Midtjylland - 23-6-2015

Der kommer lidt flere billeder.



Foto: Rasmus Skræp Sørensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: