Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. januar 2016

AFD – Kongelysmysteriet

Det er lidt af et mysterium!

Når man læser om udbredelsen af Kongelys-arterne i P. Hartvig (2015): Atlas Flora Danica (AFD) omtales kun én eneste hybrid, der er fundet i i alt to ruder.

AFD har virkelig taget alt (med stor streg under ALT) med, herunder alle hybrider. Så dette tyder jo på, at hybrider hos Kongelys er meget, meget sjældne og næsten ikke forekommer i Danmark, idet AFD hele ikke har nogen bemærkninger om, at sådanne hybrider eventuelt kunne være overset.

- - - - -

Johs. Lange (1886-88): Haandbog i Den Danske Flora omtaler fem hybrider af Kongelys fundet i Danmark.

C. Raunkiær (1950): Dansk Ekskursions-Flora (syvende udgave) omtaler to hybrider af Kongelys fundet i Danmark. Om den ene af disse (Verbascum x semialbum) skrives: findes ofte, hvor de to Arter vokser sammen. Det er i øvrigt den art, som er omtalt her: www.fugleognatur.dk...show_message

K. Hansen et al. (1981): Dansk feltflora omtaler to hybrider af Kongelys fundet i Danmark, der henholdsvis får betegnelser sjælden og temmelig sjælden.

H. Weimarck (1963): Skånes Flora omtaler fire hybrider af Kongelys fundet i vort naboland mod øst. Om den ene af disse (Verbascum x semialbum) beskrives udbredelsen i Skåne med disse ord: ett 20-tal lokaler.

W. Christiansen (1953): Neue kritische Flora von Schleswig-Holstein omtaler tre hybrider af Kongelys fundet i vort naboland mod syd.

- - - - -

Filtbladet Kongelys x Mørk Kongelys (Verbascum x semialbum) har jeg set én eneste gang, og det er det fund, der er linket til oven for. Måske er de andre hybrider ikke så iøjnefaldende som denne, og derfor har jeg vel nok overset dem, - eller også er de bare så utroligt sjældne, at jeg aldrig har mødt dem.

Jeg havde med en smule spænding set frem til, hvad AFD havde at berette om dette emne, og det er jo ikke så meget. For mig er det indtil videre et mysterium, om disse hybrider er blevet overset hos AFD, eller om de bare er så sjældne, at AFDs netmasker i dette tilfælde var for store?

Hilsen

John


De senest indberettede arter i Naturbasen: