Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. februar 2016

Skeblad & Vandaks og AFD

God og grundig behandling af disse slægter hos Hartvig(2015): Atlas Flora Danica.

Jeg måtte i herbariet for at sammenligne mine gamle fund med udbredelseskortene for at se, om der var ting, som ikke stemte.

Jeg fandt nogle få fundsteder for lidt sjældnere arter, som ikke er angivet hos AFD. Enten har jeg fejlbestemt, eller også er de bare ikke med hos AFD af en eller anden grund.

Jeg tager dem i denne tråd og håber, at Jens vil korrigere eventuelle fejlbestemmelser.

--

Jeg begynder med Lancet-Skeblad fra bredden af Tystrup Sø ved Hørhaven.

Lineal med cm-angivelse ses i højre side af billedet.

Jeg mener, at det er denne art, som stadig findes ved søen, men ikke er angivet herfra på AFDs udbredelseskort. Hvis jeg læser udbredelseskortet i AFD korrekt, ser det ud som om Tystrup Sø ligger i et gråt (ikke undersøgt) område, men sjældnere arter er dog angivet fra de grå områder mange steder på AFDs udbredelseskort.

Hilsen

John


Foto: Leg. John & lillian Holst d. 7. august 1988

De senest indberettede arter i Naturbasen: