Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. marts 2016

FINGERAKS og AFD

For overskuelighedens skyld refererer jeg i denne tråd til, hvad jeg har angivet med fede typer herunder:

AFD: P. Hartvig (2015): Atlas Flora Danica, Gyldendal.

DG: J.C. Schou, P. Wind & S. Lægaard (2014): Danmarks græsser, 2. udgave, BFN’s forlag.

TBUp: A. Pedersen (1974): Danmarks Topografisk-Botaniske Undersøgelser – Gramineernes udbredelse i Danmark. Spontane og naturaliserede arter, Botanisk Tidsskrift, 68. bind, 3.-4. hæfte.

TBUh: A. Hansen (1974): Danmarks Topografisk-Botaniske Undersøgelser – Graminae: Ikke-naturaliserede arter, Botanisk Tidsskrift, 68. bind, 3.-4. hæfte.

TBU40/41 (1950-68(-71)): C.O. Egede-Jensen, E. Larsen & N. Jensen: Danmarks Topografisk-Botaniske Undersøgelser – Kartotek for fund i d. 41, 40 & 39b, C.O. Egede-Jensens kopi af kartoteket.

FAL: E. Larsen (1984): Falsters Flora 5 – Nye arter på Falster, Naturhistorisk Forening for Lolland-Falster.

--

Liden Fingeraks (Digitaria ischaemum)

Blodhirse (Digitaria sanguinalis ssp. sanguinalis)

Kamhåret Fingeraks (Digitaria sanguinalis ssp. pectiniformis)

Fin Fingeraks (Digitaria ciliaris)

--

EN FINGERAKS-BELÆRING

Denne tråd tager egentlig sin begyndelse tilbage i 2011, hvor jeg efter omkring 15 års fravær fra dansk floristik igen med stor fornøjelse kastede mig ud i de hjemlige botaniske bølger. På en af mine første lange botanisér-ture i det sydvestsjællandske kom jeg forbi Skælskør Station, og her måtte jeg lige tjekke, om Liden Fingeraks stadig var der som angivet hos TBU40/41, selvom stationen havde været nedlagt i en årrække. Det var den!

Men, det var den så alligevel ikke. For som det fremgår: www.fugleognatur.dk...show_message var Knud Flensted så venlig at gøre mig opmærksom på, at det var en anden art, jeg havde observeret: Kamhåret Fingeraks. Denne underart er faktisk let at kende, når man konsulterer DG. Men jeg havde aldrig set dette græs før, eller også havde jeg overset det. Min ”botaniklærer” Egede-Jensen havde heller aldrig omtalt denne underart!? Nå, det måtte jeg tjekke op på, når jeg engang fik genåbnet mit herbarium og samtidigt interkaleret, hvad Egede-Jensen ikke havde tilskikket Botanisk Museum.

Hvis mine indlæg i denne tråd skal blive bare nogenlunde overskuelige, er jeg nødt til at stoppe beretningen her og angribe tingene fra en anden vinkel. 8-)

Jeg vælger at tage en fingeraks-art ad gangen i hvert sit indlæg. Forinden kommer der dog lige nogle udbredelseskort, som jeg vil henvise til under artsbehandlingerne.



Foto: Kamhåret Fingeraks, d. 1/8 2011. Leg. John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: