Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. maj 2016

Ny dansk bønnebille

Den 14-5 var jeg sammen med Linda Kjær-Thomsen på besøg i Karlstrup Kalkgrav ved Karlslunde nord for Køge. Der blev rystet og banket på bevoksningen, og mangen et dyr faldt ned i vores bakker. Et af dem var en bønnebille, der åbenbarede sig sammen med et par lucernegnavere, et par Apion og andet småt, da jeg bankede lidt på den lave bevoksning under træerne - mest græs, men også en del lucerne der stod pletvis her og der. I første omgang tænkte vi ikke så meget over, om det var noget særligt, men jeg tog kræet med hjem for at tage lidt bedre billeder af den. Da den blev vendt om på ryggen viste det sig, at både det forreste og det mellemste benpar var røde. Det er der ikke nogen af de officielle danske bønnebiller der har, så derfor måtte den være noget særligt. Heldigvis bor jeg ikke ret langt fra Zoologisk Museum i København, og dermed Jan Pedersens ekspertise. Nu har billen været en tur i hans kyndige hænder, og dermed er Bruchus luteicornis blevet nyeste skud på den danske billeliste.

Kræet ser således ud:


Foto: Lars Thomas

De senest indberettede arter i Naturbasen: