Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. juni 2016

Snyltehveps kokon på Euceraphis betulae

Fandt i dag denne lus på et blad på Vorte-birk. Lusen er så vidt jeg kan bedømme en vinget Euceraphis betulae, men det interessante her er de to(!) brune pupper nedenunder den paralyserede eller døde lus.

Så vidt jeg har kunnet finde ud af, er der kun to snyltehvepse kendt for denne art; Trioxys betulae og Praon flavinode (opslag på Taxapad). Men disse pupper er ikke i overensstemmelse med, hvad jeg har læst om de to hvepse hos Starý. Praon flavinode har kokonerne under lusen som her, men de skal være hvide. Trioxys betulae laver brune mumier ud af lusene. Praon er altså nok det bedste bud her, men måske en anden art?

Jeg kan have taget fejl af lusen, for Euceraphis punctipennis kan være svær at skelne fra E. betulae, men med de sorte dorsale tværpletter på bagkroppen, burde det være en E. betulae på denne årstid. E. punctipennis har en liste på hele 11 parasitter og hyperparasitter, så måske er det en af dem.

Nogle ideer?

VH Line


Foto: Line Sabroe

De senest indberettede arter i Naturbasen: