Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juli 2016

spørgsmål om Lille Humlebille

Jeg har siden 29./6. været beriget af næsten dagligt besøg (det har jo regnet ind imellem) af Lille Humlebille i en Stjerneskærm (Mårslet - Østjylland). Jeg har set 2 individer d. 29./6. og igen d. 8:/7., hvor jeg begge datoer også oplevede en parring. De øvrige dage har jeg kun set et individ. I dag d. 14./7. var der igen 2. Og her bemærkede jeg en klar størrelses-forskel på de to.

Spørgsmålet er: er der forskel på størrelsen mellem han og hun...eller er der tale om et mindre og et mere velnæret eksemplar?

Der er også nogen forskel på farverne - men det er vel alm. variation?

Jeg lægger billeder af de 2 parringer, samt billeder af de 2 individer fra i dag - 2 med lineal - disse er desværre uskarpe, og størrelsesforholdet med forbehold - det afspejler dog godt, hvad jeg visuelt oplever.

Jeg ved ikke meget om insekter - men ved dog, at svar kan være svære at give. Jeg modtager med tak løse betragtninger og usikre svar.

På forhånd tak

mvh

Niels Jørgen



Foto: 1.parring 29.06

De senest indberettede arter i Naturbasen: