Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juli 2016

Nybegynder og har brug for hjælp

Hej alle

Jeg er netop gået i gang med min anden svampesæson, og denne gang vil jeg være lidt mere modig end sidst, hvor der kun var Karl Johan og Kantareller. Derfor har jeg tænkt mig at artsbestemme alle svampe jeg støder på ☺️☺️☺️

Jeg har fundet disse tre svampe på vej hjem på cyklen og har brug for jeres hjælp.

Nr 1.

Burde være en klassiske agerchampignon. Fundet på græs nær bøgehæk

Chokolade til lyserøde lameller der er frie. En fin ring og selvfølgelig ingen pose. Dufter af "champignons"

Nr 2.

Her tænkte jeg først selvfølgelig på en Punktstokket indigo rørhat, men er så blevet i tvivl om det er en Purpurrørhat. Funder på en lille græsskrænt nær birk.

Ingen til mild lugt. Stok har net og er orange/rød, men meget angrebet af snegle. Har er tør og brun og rør er orange/røde. De bliver blå/indigo ved tryg. Stok og hat er gule ved gennemskæring men bliver hurtig blå.

Nr 3.

Her er jeg på herrens mark, og den burde jo være nem idet den er så speciel i udseende. Funder på græs under birk.

De voksne har helt flad hat med fine skælringe, både har og skæl er lysebrune. De små svampes hatte er meget hvælvet. Den store har skæl ned af stokken, de små er uden. Der er ingen pose ej heller, og på de små er der ingen ring. Lameller er helt hvide, dog dækker af et tyndt lag ?? På de unge - ala det man ser på champignon?? Selvfølgelig er dette ikke en champignon, men blot for at beskrive det 😀 den voksne er ca 12 cm høj og hatten er ca 12 cm i diameter. Lugter mild og næsten af ingen ting


Foto: Charlotte Marie Petersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: