Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. december 2007

Hvad har jeg hørt?

Fugletællingstur d. 22 - vejret gråt og lidt diset, så lyset var ikke det bedste. Ved et af punkterne, hvor der er noget bevoksning og nogle vandhuller et par hundrede m væk (og ejeren ser meget nødigt, at jeg går derind, så det gør jeg ikke), sad der i toppen af en gran en lille fugl og sang. Selve fuglen kunne jeg pga af lys og afstand desværre ikke se særlig godt og kan derfor ikke give nogen særlige kendetegn, men den var ikke specielt stor, max som en vindrossel.

Dens sang var ret monoton (måske er det heller ikke rigtig sang på denne årstid?) Det var en spinkel, klar sang (mindede noget om værling eller hortulan, men det kan det vel ikke være på denne årstid?): først tre længere, højere toner, derefter tre hurtigere lidt dybere, som den bare gentog og gentog i al den tid, jeg stod der.

deee-deee-deee dydydy

Det er svært at beskrive sang. :-)

Det tog lidt tid, før jeg overhovedet blev opmærksom på den, for der sad også en bomlærke og sang, og jeg skulle lige skille de to fugle ud fra hinanden og få øje på dem begge.

I kan nok ikke hjælpe, men det er da et forsøg værd...

mvh

Merete

De senest indberettede arter i Naturbasen: