Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. juli 2016

Kartebolle - pindsvin ?

I en skov lige uden for Køge er der en stor bestand af noget, der formentlig er Pindsvinkartebolle, men jeg kan ikke få alle karakteristika til at passe med beskrivelsen i "Dansk flora"

Iflg. den bog skulle blomsterne være bleggule med gule støvknapper. Men hvis jeg har opfattet rigtigt, hvad der er blomst, så ser jeg den som hvid, og støvknappen som grøn.

Til gengæld passer det vel meget godt, at støttebladene ikke er randhåret helt ud til spidsen.

Alternativet til Pindsvin er Håret, som skulle have hvide blomster, violette støvknapper og støtteblade, som er randhåret helt ud til spidsen. Og som nævnt ser jeg mine blomster som hvide, og der er også noget, der skinner violet - men det er vel ikke støvknapperne ?

Størrelsen på hele bollen kunne godt passe på begge arter iflg. bogen.

Jeg er ikke velbevandret i de botaniske termer, så måske er mit spørgsmål lidt fjollet ;-)


Foto: gerner

De senest indberettede arter i Naturbasen: