Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. august 2016

Kattehale - og tvivlsspørgsmål ang. nogle karaktertræk

Vedlagt er fotos af blomsten, blomsterstand og bladstilling.

1) Jeg er lidt forvirret mht. hvad det er der er bægerflige og hvad der er yderbæger hos Kattehale.

- I DNNF står i familiebeskrivelsen: "...med 6 bæger- og 6 smalle yderbægerblade". I artsbeskrivelsen står der: "Bæger finthåret med sylformede bægerflige." Det må være en modsætning?

- I DF står der i familiebeskrivelsen: "...med 6 bægerblade og 6 små tænder i mellemrummene mellem bægerfligene".

Jeg formoder (men er i tvivl), at de sylformede flige er bægerbladene (det som hos læbeblomsterne kaldes tænderne på bægeret). Dermed er de trekantede (ligesidede), rødlige flige ("tænder") det som udgør yderbæger eller bibæger?

- hvad er svaret og forklaringen på dette spørgsmål (har på fotoet af blomsten lagt en ring omkring en af de rødlige, trekantede tænder)?

1a) Generelt mht. dette spørgsmål: Hvordan kan man kende forskel på et yderbæger og et bibæger? og hvordan kan man let skelne de "ægte bægerblade" fra disse "andre bægerblade"?

2) Mht. underbæger og sædighed:

- i DF står der i hhv. familiebeskrivelsen og artsbeskrivelsen: at blomsterne er omkringsædige og den har et underbæger. Ingen af disse karaktertræk er nævnt i DNNF.

Mine spørgmål lyder:

- Er det rigtigt at blomsten er omkringsædig? Hvis den er omkringsædig, så skal bægeret være dannet af blomsterbunden - hvordan kan man vide om det er tilfældet? Hos læbeblomsterne er bægeret åbenbart et rigtigt bæger og blomsten er derfor undersædig. Får man svaret ved at se på hvor kronbladene fæstner? Hos Kattehale fæstner de jo på overkanten af bægeret (underbægeret) og ikke i bunden omkring frugtknuden. Er det beviset på at bægeret er et underbæger og dermed dannet ud fra blomsterbunden (og dermed at blomsten er omkringsædig)?

3) Mht. bladstilling:

Som det kan ses på de vedlagte fotos, så er ikke alle bladene præcist modsatte. Hvor går skellet mellem modsatte og spredte? Selvom de tilsyneladende ser modsatte ud, så er det altså ikke alle bladene som kan siges at være 100% (eller bare 80%) modsatte. Kan det diskuteres om alle bladene er modsatte, eller er det bare mig som er for nøjeregnende? Findes der eksempler på planter som i nogle værker står beskrevet med "modsatte blade" og i andre værker med "spredte blade"? Er man aldrig i tvivl?

Undskyld de mange spørgsmål, bær over med mig, men det er vigtigt for mig med præcision og sikker forståelse i plantebestemmelses-arbejdet (jeg er stadig kun lettere øvet inden for botanikken, men arbejder på at få det store overblik).





Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: