Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. september 2016

Hvilken Katost?

Det er jo let at finde ud af, at arten som tilhører Katostfamilien og jeg regnede også med at jeg kunne nøgle den uden de store problemer - men, det har jeg ikke formået på overbevisende vis, så jeg vil gerne have noget feedback på hvad det er for en art.

Sådan ser den ud:

- alle blade, undtagen den/de nederste er håndsnitdelte (evt. dybtfligede, men jeg synes det mest hører under kategorien snitdelte). Det nederste er håndlappet.

- yderbægerbladene er 6 mm lange og stivhårede.

- stænglen har ugrenede, udstående hår (ikke stjernehår)

- blomsterne er knippestillede (ikke enlige eller få)

I DF''s familienøgle:

pkt 1, ben 1: blomster enlige eller få sammen, blade sædvanligvis håndsnitdelte

pkt 1, ben 2: blomster knippestillede, blade håndlappede

Her støder jeg så på den første tvivl - hvilken mulighed skal jeg vælge? Jeg kan se i DNNF, at det ikke kan være de arter som følger af at vælge ben 2 - det leder nemlig til tre arter med helt andre bladformer (alm. katost, rundbladet katost og Liden katost) - derfor følger jeg bladformen og ignorerer blomsterstanden. Jeg bliver derfor ledt videre til pkt. 2.

Pkt 2., ben 1: Stængel med udstående, ugrenede hår; yderbægerets blade 3 mm. lange (delfrugten har jeg ikke fået kigget nok på).

pkt. 2, ben 2: stængel med tiltrykte stjernehår; yderbægerets blade 6 mm lange (delfrugten har jeg ikke kigge nok på).

Igen må jeg komme i tvivl - karaktertrækkene er ikke grupperet så de stemmer med mine iagttagelser.

Hvordan afgør jeg hvilken art det er, når mine iagttagelser ikke stemmer med DF''s nøgle?


Foto: Nathan Russell

De senest indberettede arter i Naturbasen: