Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. januar 2017

Ormevæsen i festdragt

Sommetider kvajer man sig bare SÅ meget...

Dyret her blev fundet d.19.1.2017 i min have i Malling, hvor det sad på undersiden af et stykke bark, der lå på jorden. Jeg opfattede det som en lille tynd orm af ca. 5-6 mm''s længde, og set med det blotte øje havde det bare en kødagtigt rødbrun farve omtrent som farven på en regnorm. Kedelig så den ud, og jeg har generelt heller ikke den store tiltro til, at ret mange "orme" bliver bestemt her i Forum. Så det blev kun til eet eneste foto (som sandt for dyden godt kunne have været bedre), og derpå hastigt videre - jeg kiggede ikke engang på billedet ude i felten, mens det stadig sad i kameraet. Først bagefter, inde i den lune stue, måtte jeg hæve øjenbrynene et stykke ved synet af "ormen", for den ser da usædvanligt fornøjelig ud!

Jeg har prøvet at kigge efter den igen, men den er selvfølgelig pist væk nu. Jeg aner ikke engang, om det ER en "orm", eller det er...æh... et ungdomsstadium af et eller andet andet. Der SKULLE vel ikke være nogen, der kender dyret eller noget, der ligner det, og kan tilfredsstille lidt af min nysgerrighed?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: