Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. februar 2017

Svaner

En flok svaner i aftenskumringen på Havnøs jorder nord for Mariager Fjord den 6. februar. Jeg er lidt i tvivl om svanen bag den forreste sangsvane måske er en pibesvane, da den tilsyneladende ikke har så langt et gult felt på næbbet som sangsvaner normalt har - dog tror jeg at fotovinklen måske giver et forkert billede. Så vidt jeg husker er størrelsen af det gule felt heller ikke en sikker indikation på art, da der er undtagelser fra hovedreglen. For sangsvane taler vel at det gule felt ender i en spids. Med lidt (megen!) god vilje kunne det dog se ud til at hovedprofilen er lidt rundere end sangsvanens. Jeg kan på den anden side dog ikke se at halsen er mere buttet og kortere end sangsvanens. Summa summarum – jeg konkluderer at jeg kun har tynde begrundelser for pibesvane (lidt ønsketænkning spiller måske ind:)), så fuglen må også være en sangsvane.

Mvh

Johannes


Foto: Svaner

De senest indberettede arter i Naturbasen: