Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. februar 2017

Hvordan hjælper jeg solsorten?

Efter en gåtur i går, fandt jeg en solsort i min lille have som bare lå ned, og virkede til at have besvær med at flyve da jeg nærmede mig.

Jeg fik hurtigt indfanget den og undersøgt den. Efter et kort ophold på mit badeværelse genfandt den evnen til at flyve igen. Jeg tænkte den nok bare havde haft et uheldigt, men ikke alvorligt møde med et vindue, og satte den fri igen.

Jeg opdagede dog hurtigt at problemet lå i benene/fødderne, for hver gang den forsøgte at lande i en busk eller andet, drattede den bare ned igen. Da jeg undersøgte den virkede de ikke til at være brækkede, men gribe refleksen var ikke stærk (men heller ikke slatten). Jeg havde håbet på den kunne genvinde lidt styrke.

Men den kom igen senere på dagen, og fik derfor lidt knust rugbrød.

Nu ligger den ude i haven igen, og jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan gøre for at hjælpe den, udover at tilbyde den mad (som den meget gerne spiser!). Jeg synes umiddelbart den virkede for frisk til at jeg ville aflive den, men jeg har heller ikke meget forstand på om der er håb for at hjælpe den på benene igen på én eller anden måde.

De senest indberettede arter i Naturbasen: